22 de maig 2006

Per arreclar-ho tot, es possible encara?

Contesta a un article del blog de don-aire:

Et canvio el "si" per una llei organica i la sutgereixo:

Proposta de Llei orgànica:

L'Estat garantirà que el máxim déficit fiscal anual de cualsevol autonomia sera del 4 %.
Aquest dèficit es calculará per el metode del flux monetari i corregint l'efecte seu de la capital de l'Estat.
La administració central de l'Estat facilitará a les autonomies l'acces a les dades per contrastar-les anualment.

Tu deus saber que Alemanya te una llei així, i l'Estatut proposat es millor que l'autonomia d'un lander alemany, no?

Si no existeix aquesta llei ni res que se li asembli, es per fotrens, no?

Una última coseta, si va Mas a negociar aquesta llei a Madrid, ja et dic d'entrada que no canviaré el vot...

Afregit desprès per castellanoparlants:

Traducció lliure de la proposta al castellà:

"A las autonomias por encima de la media en España, y que estan en el régimen común, a partir de ahora ya no se les dará más por el culo"

6 comentaris:

Donaire ha dit...

Gràcies per la resposta

Jo no ho canvio, per molts motius.
En primer lloc, i sobretot, perquè en els propers set anys la inversió de l'Estat a Catalunya serà l'equivalent al PIB per càpita.
Aquesta és una qüestió que sempre obvieu quan parleu de la "retallada a Madrid". A l'Estatut del 30 de setembre, aquesta menció al PIB no existeix. En altres paraules, en un capítol tan important com és la inversió de l'Estat hem guanyat (i molt) en el pont aeri. Crec que en un debat seriós això s'ha de dir.

M'explico una mica més. La proposta del Tinell (aquella que va acordar també ERC) deia que nosaltres pagaríem per renda i rebríem per població. El que diu el nou Estatut és que pagarem per renda i rebre una inversió ... per renda!. Concretament, el 18,8%. Que és una fortuna. Amb això, podem alliberar peatges i podem tirar endavant el magnífic Pla d'infrastructures acordat pel Govern.

D'altra banda, incrementem l'IRPF (del 33 al 50%, que és simbòlicament molt important), l'IVA (del 33 al 50%) i els impostos especials arriben al 58%.

Però hi ha una qüestió capital que lliga amb el que dius. El nou Estatut garanteix el principi d'ordinalitat, que té uns efectes molt similars als que planteges amb la teva proposta. Jo no vull una Llei com la que demanes. En primer lloc, perquè ara tindrem més recursos durant set anys. I en segon lloc, perquè per molta llei orgània que sigui, és més vulnerable que la tramitació d'un estatut (que blinda molt més).

Salut!

Jaume P ha dit...

Ailas! amb lo del PIB hem topat!
A veure el que t'han venut o t'has deixat "colar":
Es que es molt llarg! El FCI es resta!
ja ho deus saber i el FCI depen de l'estat, prefereixo el texte andaluç, criteris de població (el seu criteri de referencia o sigui mes beneficios) que no resta res. Perque 7 anys? i el dèficit historic? perque es resta el FCI, si el FCI es multiplica en els propers anys saps que tindrem MENYS inversions en infraestructures en el periode que les actuals? saps que ja ha sortit als diaris que el FCI es multiplicará? (el 18.8 es mentida amb el FCI actual es el 18.5, 18.8-0.3 del FCI)
Ara lo del 50%: aixó no es fixa a l'Estatut, es un estat inicial, per passar del 33 al 50% no cal un nou Estatut, per tant res de nou aqui, i el quinqueni que ve pot ser el 70 o el 20% a negociar-ho igual que ara, no?
Tots els criteris de puja que poses son estats inicials del mateix model que l'actual, Elisenda Paluzie (l'unica que posa numeros) va valorar aixó en un 1% del PIB, per aixó tant de merder? i a mes un 1% que depenen de factors ESTATALS pot passar al -1%. Ho deus saber tot aixó tu, no? ei, possa numeros oficials? on son?
Ara al pricipi millor, la ordinalitat, i aqui unaltre "lletra petita", com el comprobaras l'ordre? es de renda real o realtiva (inclou criteris d'inflació)? Tu no vols una llei com la que jo demano perque segur que ens foten mes que el 4%, en que et PERJUDICA aquesta llei si es tant i tant bo l'estatut? Si dius que ara els calés arribarán a carretades, ah que be! ho podrieu haber fet desde fa dos anys i mitg que esteu gobernant o es que ho prohibia l'actual Estatut, on son les balances fiscals que ha de publicar Solves per contrastar-ho? et repto a que em diguis OFICIALMENT la posició de Cataluyna actual. No es un efecte similar es una manera d'ocultar l'expoli lo de la ordinalitat, no es publica o es publica sense saber d'on venen els numeros i a callar catalans (ara quedará fixada la solidaritat a l'Estatut)

Ara, dit tot aixó, t'agraeixo el comentari

Jaume P ha dit...

Un comentari posterior, lo de "sempre obvieu", ei jo no soc "dirigent" d'Esquerra i en moltes coses, si llegeixes el blog ho veurás, no hi estic d'acord, a vegades amb la direccio i de vegades, ells et dirán que moltes potser, ;-) amb companys de partit. De fet em vaig apuntar a Esquerra fa pocs messos arran de tot aixó de l'Estatut per poder fer quelcom.
Els arguments que veus aqui son meus i jo llegeixo i m'informo per mi mateix. Poso al blog d'on trec la informacio, he llegit a Castells tambe i contestat a Nuria Bosch en un article a l'observatori. He enviat les meves dubtes ABANS de que s'acabes el tramit del congres a la direccio d'ERC (Ridao, Puigcercos i Bargallo) al PSC (Lourdes Muñoz i al M.H.Pascual Maragall). Mai ningú m'ha convençut de la bonança del actual redactat, i jo volia canviar el vot cap al "si".
Com a votant m'agadaria realment veure clar que aquest Estatut es tant i tant bo com "dieu" (o tu penses per tu?) peró de veritat creus (ara parlo amb tu) que gobernant en Rajoi amb majoria absoluta a Espanya aquest Estatut en cobreix una miqueta o será paper mullat?

Donaire ha dit...

1. És clar que sé que es resta. Tens raó. No és el 18,8% perquè s'ha de restar el Fons de Compensació.
Però no esmentes l'article 206.5. AQuest article ha passat desapercebut, però és molt important. De facto, evita el cataclisme que intueixes: que el FCI s'infli i deixi aquest % del PIB en un no-res.

2. La raó per la qual aquest regal absolut de la inversió en infrastructures equivalent al PIB només dura set anys la trobaràs en les previsions de la Unió Europea sobre els fons de compensació europeus.

3. És cert que l'increment (un increment objectiu) del 33 al 50% en IRPF i en IVA es poden canviar amb la revisió quinquenal. Però veig inviable una situació en la que l'Estat central (per molt Rajoy que hi hagi) redueixi aquests trams. La raó?. Doncs perquè l'Estatut ha creat un efecte "crida" en totes les CCAA. El projecte balear i fins i tot el valencià (també el galleg, del que tinc un esborrany) proposen models de finançament molt agoserats. És possible preveure un escenari en el que la involució del model afecta el conjunt de les CCAA, incloses les del PP?.

I és que el problema de la tensió política del projecte català ha estat presentar la proposta d'Estatut com una agressió a la resta de CCAA. Això no és cert. I la prova és que (com bé dius) no s'altera el FCI. La proposta planteja en realitat un nou marc de relacions entre Estat i CCAA. I en aquesta proposta, Andalusia, Galícia o Ses Illes no són enemics, sinó aliats potencials.

5 Jo continuo defensant que el model d'Estat que tenim és raonable. En aquests moments, si no tenim en compte la SS (i jo crec que no s'ha de computar perquè això és un club de socis que paguen quotes i reben en funció d'aquests pagaments), l'Estat gestiona uns dotze punts menys de pressupost que les CCAA. I les previsions del nou estatut suposen un nou increment en aquest diferencial.

Jaume P ha dit...

punt 1. article 206.5?
Home ha passat desapercebut potser perque no existeix?
ARTICLE 206. ÒRGANS ECONOMICOADMINISTRATIUS
La Generalitat ha d’assumir, per mitjà dels seus propis
òrgans economicoadministratius, la revisió per la via
administrativa de les reclamacions que els contribuents
puguin interposar contra els actes de gestió tributària
dictats per l’Agència Tributària de Catalunya.
i ja ve l'ARTICLE 207.

Punt 2. De regal res, les infraestructures de quins cales surten? Quants cales sont? arriben a pagar una ampliacio de l'aeroport de barajas (no oi?)

Punt 3. La pregunta es SI CALIA un Estatut per fer aixó, suposo que ja has contestat que no. Per tant NO es una millora.

Punt 4. Lo de que no s'altera el FCI perque ho dius tu, el Solves i Chavez no opinen el mateix.

Punt 5. així que el tema de l'Estatut era per 50 transferencies? no les podieu fer per el 150.2? Estaba prohibit? S'ha de fer un Estatut per transferencies? Els calès s'els queden! Si has negociat tu, pues el teu sou no es a comisió del guany oi? perque t'hi jugaries el sou a una majoria d'algu a Madrid?

Sobre l'altre comentari:
El concert economic com a sistema de finançament pot ser molt discutit pero una cosa es clara, prima l'eficiencia. Ara descubrirem (dieu vosaltres) una "nova via". Pero es la mateixa recauchutada: prima el lloc on et voten, i ni el PSOE ni el PP tenen vots a Catalunya, perdem sempre.

M'en vaig a jugar al futbol pero em sembla molt interessant el teu discurs i tinc que reconeixer que al menys argumentes. Per haber, en el meu humil criteri, ficat la pota en la negociacio encara li fiques arguments.

Donaire ha dit...

Cony. Encara et queda temps per jugar a futbol?. Informàtic, fent blogs, parlant d'Estatut, fent d'alquimista de polític local i ara em dus que a més emules a Ronaldinho. Ostres. Vols dir que ets real, tu?